Bibliographic Metadata
Bibliographic Metadata
- TitleEl niño-personaje en la literatura infantil y juvenil europea de mediados del siglo XX (desde los años cuarenta hasta principios de los sesenta) : una aproximación a los estudios culturales de memoria desde la tematología comparatista
- Additional TitlesThe child-character in european children's and young adult literature in the mid-20th century (From the 1940s to the early 1960s) : an approach to cultural memory studies through comparative thematologyDie Kinderfigur in der europäischen Kinder- und Jugendliteratur der Mitte des 20. Jahrhunderts (1940-1965)
- Author
- Published
- Description1 Online-Ressource (431 Seiten) : Illustrationen
- Institutional NoteBergische Universität Wuppertal, Dissertation, 2025
- Institutional NoteUniversidad de Castilla-La Mancha, Dissertation, 2025
- Defended on2025-05-30
- LanguageSpanish
- Document typeDissertation (PhD)
- Degree grantor
- TopicsVergleichende Kinder- und Jugendliteratur / Kinderfigur / Thematologie / Europäische Literatur / Europäisches kulturelles Gedächtnis / Europäische Erinnerungsorte / Comparative Children’s and Young Adult Literature / Child-Character / Thematology / European Literature / European Cultural Memory / European Sites of Memory
- URN
- DOI
Restriction-Information
- The document is publicly available on the WWW
Links
- Social MediaShare
- Reference
- Archive
- IIIF
Files
Classification
Zusammenfassung
Diese internationale Dissertation, die im Rahmen einer Cotutelle mit der Universität von Kastilien-La Mancha (Spanien) durchgeführt wird, ist im Bereich der vergleichenden Kinder- und Jugendliteraturforschung verortet und verfolgt das Ziel, einen bedeutenden Beitrag zum Feld des europäischen kulturellen Gedächtnisses zu leisten. Zu diesem Zweck werden acht Kinderromane untersucht, die zwischen den 1940er-Jahren und den frühen 1960er-Jahren in Frankreich, Spanien, dem Vereinigten Königreich und Deutschland erschienen sind. Im Mittelpunkt steht dabei die kindliche Figur als literarische und symbolische Achse. Anhand von Motiven wie Verwaisung, Familie, Zuhause, Natur, Konflikt mit Erwachsenen, Reise, Religion und Tod wird ein Vergleich zwischen den Werken vorgenommen, wobei kulturelle Muster und signifikante Unterschiede herausgearbeitet werden: Während britische und deutsche Figuren zu Abenteuer und Eskapismus neigen, zeigen französische Figuren eine stärkere Verbundenheit mit Natur und Tieren, und spanische Figuren spiegeln eine ausgeprägte Tendenz zum Costumbrismo und Realismus wider.Diese Analysemotive werden anschließend mit den kulturwissenschaftlichen Gedächtnistheorien von Autor:innen wie Erll, Nora und Assmann in Dialog gebracht. Die Arbeit schlägt vor, diese Romane als kulturelle Texte und Erinnerungsorte zu lesen. Die analysierten Werke erweisen sich damit als ein zentrales Instrument zum Verständnis unserer gemeinsamen Vergangenheit, zur Förderung kritischer Reflexion unter jungen Menschen sowie zur Stärkung des europäischen Gedächtnisses und der europäischen Identität aus transnationaler und vergleichender Perspektive.
Abstract
This international joint doctoral thesis, carried out under a cotutelle agreement with the University of Castilla-La Mancha (Spain), is situated within the field of comparative studies of children’s and young adult literature, with the aim of making a significant contribution to the study of European cultural memory. To this end, it analyses eight children’s novels published between the 1940s and early 1960s in France, Spain, the United Kingdom, and Germany, focusing on the child character as both a literary and symbolic axis. Through the study of motifs such as orphanhood, family, home, nature, conflict with adults, travel, religion, and death, a comparison is established among the works, identifying cultural patterns and significant differences: while British and German characters tend towards adventure and escapism, French characters show a stronger connection with nature and animals, and Spanish characters reflect a marked tendency towards costumbrismo and realism.These analytical motifs are subsequently brought into dialogue with cultural memory studies by authors such as Erll, Nora, and Assmann, and the thesis proposes a reading of these novels as cultural texts and sites of memory. The works analysed thus become a key tool for understanding our shared past, fostering critical reflection among younger generations, and strengthening European memory and identity from a transnational and comparative perspective.
Content
Stats
- The PDF-Document has been downloaded 9 times.
License/Rightsstatement

